Začínaš so športovaním a nevieš si vybrať proteín? Tu je pár tipov ako na to.

Začínaš so športovaním a nevieš si vybrať proteín? Tu je pár tipov ako na to.

Rate this post

Bielkoviny tvoria neoddeliteľnú súčasť nášho organizmu. Pomocou nich naše telo opravuje poškodené svalové tkanivo, ktoré sa opotrebováva každým tréningom, a taktiež podporuje jeho rast. Prijímame ich z mäsa, mlieka a mliečnych výrobkov a samozrejme vajec. Niekedy však toto množstvo nie je dostatočné a mali by sme ho dopĺňať aj iným spôsobom. Proteíny sa stali veľmi obľúbeným výživovým doplnkom nielen športovcov, ale aj bežných ľudí. Ale ako si taký proteín vybrať? Tu je pár tipov pre začiatočníkov.

Musíš vedieť, čo chceš!

Rovnako ako je to pri iných výživových doplnkoch, aj proteíny sa rozdeľujú na rôzne varianty. Ide o to, za akým účelom sa kupuje. Ak chce niekto naberať objem alebo rýchlo pribrať, potrebuje proteíny s inými výživovými hodnotami ako človek, ktorý sa chce len zdravo stravovať, či budovať funkčnú a silnú svalovú hmotu. Gainer, ktorý obsahuje veľa sacharidov, je vhodný skôr do fázy objemovky, na druhú stranu, proteín, ktorého hlavnou zložkou sú bielkoviny a nie sacharidy, je vhodný aj do objemovky, aj do rysovania.

Srvátkový proteín

srvatkovy protein

ZÍSKAŤ ZA AKČNÚ CENU

Srvátka vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe syra. Zistilo sa, že pomáha pri zvyšovaní imunity, odbúrava stres a znižuje riziko výskytu rakoviny. V súčasnosti sa spracováva do proteínovích práškov, kvôli jej pozitívnym vlastnostiam a vplyvu na organizmus. Srvátkové proteíny sa stali u športovcov obľúbené, kvôli rýchlemu zvýšeniu množstva aminokyselín v tele. Poznáme tri druhy, a to srvátkové koncentráty, izoláty a hydrolyzáty.

Srvátkové koncentráty – často sa označujú ako WPC ( z angl. Whey Protein Concentrate), jedná sa o najpredávanejší proteín, ktorý je tak isto veľmi chutný. Neobsahuje síce také veľké množstvo bielkovín ako napríklad izolát, no nájdeme v nich aj iné zaujímavé látky. Obsahuje však trochu viac sacharidov a tukov.

Srvátkové izoláty – sú to kvalitnejšie proteíny ako koncentráty, rýchlejšie sa vstrebávajú do tela a majú nižší obsah tukov a sacharidov. Je teda lepšie využiteľný. Obsah bielkovín v tomto proteíne dosahuje až 90%.

Srvátkové hydrolyzáty – sú najdrahšie, no najkvalitnejšie proteíny z tejto trojice.Najrýchlejšie sa vstrebáva do tela, rýchlo dopĺňa bielkoviny a telo ich najlepšie využije. Vznikajú hydrolýzou izolátu, čo spôsobuje mierne horkú chuť.

Kazeínový proteín

protein kazein

ZÍSKAŤ ZA AKČNÚ CENU

Kazeínové proteíny sa vyrábajú z kravského mlieka, kvôli obsahu konkrétne kazeínových bielkovín, ktorých koncentrácia v mlieku je približne 80%. Nachádzajú sa napríklad v tvarohu. Pomaly sa vstrebávajú, čím postupne zvyšujú obsah aminokyselín v tele a vyvolávajú pocit zasýtenia. Sú vhodné ako doplnok bielkovín počas dňa aj pred spaním, preto sa im hovorí aj nočné proteíny.

Hovädzí proteín

hovadzi protein

ZÍSKAŤ ZA AKČNÚ CENU

Vyrába sa čisto z hovädzieho mäsa, čo znamená nulový obsah laktózy a lepku. Taktiež má nízky obsah sacharidov a tukov, ale veľmi vysoký obsah bielkovín. Na rozdiel od ostatných proteínov obsahuje aj kreatín, ktorý je potrebný na zásobovanie svalov energiou a aj kolagén, veľmi dôležitý prvok pre naše kosti, šľachy a kĺby. Je rýchlo stráviteľný a je zdrojom aminokyselín BCAA.

Rastlinné proteíny

rastlinny protein

ZÍSKAŤ ZA AKČNÚ CENU

Proteíny vhodné aj pre vegetariánov a vegánov, ktoré sa svojím zložením a účinkami odlišujú od živočíšnch proteínov. Ich využitie je však tiež efektné a mali by sa využívať na spestrenie zdravej stravy.

Sójový proteín – vyrába sa zo sójových bôbov, ktoré sú tak isto zdrojom aminokyselín a bielkovín. Má vysoký obsah BCAA a glutamínu. Znižuje riziko vzniku rakoviny a a kardiovaskulárnych ochorení, ale nadmerné množstvo sóje spôsobuje pokles hladiny testosterónu, čo je nevýhoda prevažne mužov.

Konopný proteín – je vyrábaný z konopných semien. Má vysoký obsah bielkovín, ale aj tukov, čo znamená, že nie je vhodný ako doplnok výživy pri rôznych diétach. Tým, že sa jedná čisto o rastlinný proteín, je ľahko stráviteľný a navyše je obohatený o omega-3 a 6 mastné kyseliny. Je však jeden z najdrahších proteínov na trhu.

Ryžový proteín – výrobok vhodný pre vegetariánov, vegánov alebo ako náhrada srvátkových proteínov. Vyrába sa z bielej alebo hnede ryže, Má vysoký obsah vitamínov, aminokyselín a nulový obsah cukrov, tukov a aj cholesterolu. Je hypoalergénny a ďalšou výhodou je, možnosť kombinácie s akýmkoľvek jedlom.

Tak čo, vybrali ste si svoj proteín aj vy?

Páčil sa ti článok?

3 thoughts on “Začínaš so športovaním a nevieš si vybrať proteín? Tu je pár tipov ako na to.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *