Ako si zlepšiť pamäť? Skúste týchto 9 spôsobov

Ako si zlepšiť pamäť? Skúste týchto 9 spôsobov

Máte problém si zapamätať dôležité veci? Či už je to pin od telefónu, učivo na test alebo nákupný zoznam existujú spôsoby vďaka, ktorým si dokážete zlepšiť vašu pamäť. Tak poďme sa pozrieť na to, ktoré to sú.

Obsah článku:

Trénujte svoju pamäť!

Berte to tak, že vaša pamäť je ako sval. Ak nejaký sval pravidelne nezaťažujete tak po nejakom čase začne ochabovať a strácať silu. Tak isto funguje aj vaša pamäť. Ak budete váš mozog pravidelne trénovať tak verte tomu, že budete mať lepšiu pamäť. Tieto aktivity sú kľúčové pri tréningu mozgu:

  • Začnite sa učiť niečo nové. Musí to byť aktivita, ktorú nevykonávate automaticky bez rozmýšľania.
  • Najlepšia je aktivita pri ktorej máte možnosť sa učiť stále niečo nové.
  • Nájdite si niečo čo môžete začať robiť na ľahkej úrovni.
  • Táto aktivita by vás mala baviť.

Teraz sa zamyslite čo ste vždy chceli robiť ale nikdy ste s tým nezačali. Môže to byť napríklad učenie sa cudzieho jazyka, hranie šachu, hranie na hudobný nástroj, naučiť sa programovať atď…

učenie

Tip: Skúste začať lúštiť krížovky, sudoku alebo poskladať puzzle. Všetky tieto aktivity sú výborné pre trénovanie vášho mozgu.

Udržujte stres pod kontrolou

Bohužiaľ v dnešnej uponáhľanej dobe nie je vôbec ľahké „nestresovať“. Stres je pravdepodobne najhorší nepriateľ mozgu. Dokonca chronický stres ničí mozgové bunky a oblasť mozgu, ktorá sa podieľa na vytváraní nových a udržiavaní starých spomienok. Vedecké štúdie zistili, že stres sa podieľa na strate pamäti. Pár tipov ako zvládnuť stres:

  • Buďte ochotný povedať nie a nastavte si rozumné a zvládnuteľné ciele.
  • Ak je to možné tak si urobte viac krát do dňa chvíľku na prestávku.
  • Začnite meditovať.
  • Dodržujte zdravú rovnováhu medzi prácou a voľným časom
  • Snažte sa žiť zdravšie, viac sa hýbať a jesť zdravé potraviny

stress

Usmievajte sa viac 🙂

Pre psychiku človeka nie je nič lepšie ako s chuťou sa zasmiať. Platí to aj pre váš mozog a pamäť. Psychológ Daniel Goleman píše vo svoje knihe Emočná Inteligencia: „…zdá sa, že smiech pomáha ľuďom širšie a slobodnejšie uvažovať…“(voľne preložené).

Chcete priniesť do svojho života viac smiechu? Skúste začať týmto:

  • Snažte sa tráviť čo najviac času so zábavnými ľuďmi, ktorí bežne nachádzajú humor v každodenných situáciách.
  • Buďte menej vážny a skúste si urobiť srandu sami zo seba. Spomeňte si na svoje trápne alebo zábavné chvíle, ktoré ste prežili v minulosti.
  • Pozrite si na internete vtipné video.

smile

Používajte mnemotechnické pomôcky

Používanie mnemotechnických pomôcok je technika, ktorú môžete použiť na to aby ste si zlepšili schopnosť si niečo zapamätať. Inými slovami je to pamäťová technika, ktorá pomáha vášmu mozgu lepšie zakódovať a vybavovať si dôležité informácie. Ako príklad uvediem asi najznámejšiu mnemotechnickú pomôcku, ktorú sa učila asi väčšina z vás už na základnej škole: LaCo DoMa. LCDM sú rímske číslice, ktoré majú hodnotu 50 100 500 1000. Takéto pomôcky si môžete vytvárať aj samy.

Ďalšie typy mnemotechnický pomôcok:

  • Akrostika – vytvorte vetu, v ktorej je prvé písmeno každého slova súčasťou toho čo si chcete zapamätať napr. še-tri-se-os-le znamená polomer zeme 6378 km.
  • Akronym – akronym je slovo zložené zo začiatočných písmen nejakého viacslovného názvu napr. USA(United States of America). Ak si potrebujete zapamätať nejakú dôležitú vetu alebo viac slov tak si môžete vytvoriť vlastný akronym. Napríklad ak máte pin 1234 tak si môžete vytvoriť akronym JDTŠ.

zlepsenie pamäte a koncentracie
Cena 15,99€

brainactive


Začnite meditovať

Meditácia sa stáva čoraz viac populárnejšia. Bolo dokázané že meditácia a relaxačné techniky zlepšujú krátkodobú pamäť u ľudí všetkých vekových kategórii. Taktiež ľudia, ktorí ju praktizujú každý deň vedia lepšie zvládať stres, sú viac vyrovnaný a šťastný. Tak ako môžete trénovať svoje telo v posilňovni tak môžete trénovať aj svoju myseľ. Možno budete prekvapený ale stačí aj 10 minút meditácie denne a budete sa cítiť oveľa lepšie.

meditacia

Doprajte si dostatočne dlhý a kvalitný spánok

Nedostatok spánku je spojený s nedostatočnou pamäťou. Spánok zohráva dôležitú úlohu pri regenerácii nie len vášho tela ale napomáha aj k zlepšeniu pamäte.

Jedna štúdia skúmala účinky spánku štyridsiatich detí vo veku od 10 do 14 rokov. Prvá skupina detí sa učila na pamäťové testy vo večerných hodinách a písali ich v nasledujúce ráno po nočnom spánku. Druhá skupina sa učila na pamäťové testy v ten istý deň ako ich písali bez spánkovej prestávky medzi učením a písaním testu. Prvá skupina bola v pamäťových testoch o 20% úspešnejšia ako tá druhá.

spanok

Ako dosiahnuť kvalitný spánok? Minimálne hodinu a pol pred spaním sa vyhnite akejkoľvek elektronike t.j. TV, notebook, mobil.

Bude vás zaujímať: Problémy so zaspávaním? Týchto 6 tipov vám zaručene pomôže!

S kvalitou spánku je spojený aj ďalší spôsob zlepšenia pamäte.

Pite menej alkoholu

Konzumácia príliš veľa alkoholu môže negatívne vplývať na vašu pamäť. Dlhodobá konzumácia ovplyvňuje chemickú rovnováhu v mozgu čo môže mať za následok zhoršenie kvality dlhodobej ale aj krátkodobej pamäte. Alkohol spôsobuje neurotoxické účinky na mozog a jeho nadmerná konzumácia poškodzuje časť mozgu(hippocampus), ktorá je úzko spojená s pamäťou.

alcohol

Jedzte zdravo

Tak ako vaše telo potrebuje „palivo“ pre jeho fungovanie tak potrebuje palivo aj vaša pamäť. Ak ide o zdravie vášho mozgu tak to nie je len o tom čo by ste nemali jesť ale hlavne o tom čo by ste mali jesť. Nasledujúce nutričné tipy môžu zvýšiť vašu kapacitu pamäte:

  • Jedzte viac ovocia a zeleniny pretože sú plné antioxidantov, ktoré chránia mozgové bunky.
  • Pite zelený čaj pretože obsahuje polyfenoly(silné antioxidanty), ktoré chránia pred voľnými radikálmi , ktoré môžu poškodiť mozgové bunky. Pravidelné pitie zeleného čaju je prospešné pre vašu pamäť a bdelosť.
  • Konzumujte jedlo s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín. Ryby sú bohatým zdrojom napríklad losos, tuniak, pstruh,… Okrem rýb majú vysoký obsah omega 3 aj vlašské orechy, tekvicové semená, špenát, brokolica, sójové bôby,…

zelenina

Tip: Existuje veľa doplnkov výživy, ktoré podporujú lepšiu pamäť a sústredenie. Prečítajte si túto recenziu na jeden z nich.

Pite dostatočné množstvo vody

Nie len zdravé jedlo ale aj čistá voda je veľmi dôležitá pre váš mozog. Váš mozog obsahuje 73% tekutín. Ak táto hladina klesne o 2% tak to môže zapríčiniť znížené kognitívne schopnosti, zhoršenú pamäť a koncentráciu.

Koľko vody by ste mali vypiť za deň? Odporúča sa vypiť približne 8 pohárov vody denne.

voda

Dúfam, že vám tento článok pomohol a ak máte nejaké tipy na zlepšenie pamäte, ktoré v článku nie sú tak ich napíšte do komentáru a môžete tak pomôcť ostatným čitateľom.

5 (100%) 1 vote

Zdroje(voľne preložené):
https://bebrainfit.com/improve-memory/
https://www.helpguide.org/articles/healthy-living/how-to-improve-your-memory.htm
https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-improve-memory

Páčil sa ti článok?

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *