3 výživové doplnky, ktoré musíte mať!

3 výživové doplnky, ktoré musíte mať!

Či ste profesionálny športovec alebo športujete len rekreačne, je to na váš organizmus určitý druh záťaže, na ktorý je potrebné vydať množstvo energie. Túto energiu telo získava spaľovaním telu prospešných látok, ako sú cukry, tuky, bielkoviny. Aby náš organizmus správne fungoval, je potrebné tieto látky dopĺňať správnou stravou. Niekedy však ani správny jedálniček nestačí. Tu sú tri výživové doplnky vhodné pre každého na každý deň.

BCAA (aminokyseliny)

Z angličtiny ( Branched-chain Amino Acid ). Inak povedané, aminokyselina s rozvetveným reťazcom. Tvoria ju tri z ôsmych dôležitých aminokyselín ( leucín, izoleucín a valín ). Ide o dôležité výživové doplnky, ktoré sa významne podieľajú na syntéze bielkovín. Majú však aj iné využitia.

Tvorba hormónov – pri správnej kombinácií silového tréningu a aminokyselín podporujú tvorbu rastového hormónu a inzulínu. Rastový hormón podporuje tvorbu nových svalov a inzulín pomáha udržiavať správny pomer testosterónu a kortizolu.

Redukcia tuku v tele – pri diétach často dochádza k spaľovaniu svalovej hmoty. Telo začne rozkladať bielkoviny zo svalov, ktoré využíva ako energiu. To má za následok zmenšovanie svalovej hmoty. BCAA ju svojimi antikatabolickými účinkami pomáhajú udržať a izoleucín podmieňuje spaľovanie tukov.

Regenerácia – pri náročnom tréningu dochádza k poklesu pomeru BCAA v tele. Začne sa vo vyššej miere tvoriť serotonín. Hormón posobiaci na našu mozgovú činnosť, ktorý umocňuje pocit únavy na tréningu. Dopĺňaním BCAA sa znižuje pocitová únava a svalová vyčerpanosť. Po tréningu udržia hladinu glutamínu v tele, čím zlepšujú náš imunitný systém.

vyzivove doplnky bcaa

[maxbutton id=”2″]

 

Proteín

Jedná sa o látky, ktoré sú dôležitým zdrojom energie v ľudskom tele. Vo všeobecnosti proteíny ako výživové doplnky podporujú tvorbu svalovej hmoty, sú zdrojom bielkovín, chránia svaly pri diétach a napomáhajú telu pri správnom fungovaní imunitného systému.

Rast svalov – proteíny obsahujú bielkoviny, ktoré spolu so správnym tréningom podporujú nárast svalovej hmoty. Pri náročnom tréningu a nedostatku energie v tele dochádza k spaľovaniu bielkovín zo svalov a tým ich poškodzuje. Proteín túto hladinu bielkovín v tele zvyšuje a tým svaly aj chráni.

Chudnutie + proteín – proteíny sú náročnejšie na trávenie ako bežné látky. Telu to trvá dlhšie a vynaloží na to viac energie. Tento fakt znamená, že dochádza k celkovému zrýchleniu metabolizmu a tým aj efektívnejšiemu chudnutiu. Dostatočný zdroj energie z proteínov znamená aj to, že sa lepšie spracúvajú tuky v tele, lebo telo viac vládze a nedochádza k páleniu bielkovín.

Regenerácia – počas tréningu dochádza k zníženiu obsahu glykogénu a tým aj poškodzovaniu svalov. Dopĺňaním bielkovín nastane v tele správna dusíková rovnováha, ktorá podporuje opravu poškodených svalov, a tým aj rýchlejšie zotavenie celého organizmu.

protein vyzivove doplnky

[maxbutton id=”1″]

 

Kĺbová výživa

Kĺby sú veľmi dôležitou súčasťou nášho tela. Každý deň, a to nielen na tréningu, ale aj počas bežného dňa, dochádza k ich opotrebovaniu a bez správnej starostlivosti o ne nám dlho slúžiť nebudú. Preto nielen profesionálni športovci, ale aj bežní ľudia, by mali do svojej stravy zahrnúť výživové doplnky na kĺby.

Vitamíny a antioxidanty – človek by mal každý deň prijať množstvo zeleniny a ovocia. Veľmi dôležitý je vitamín C, ten podporuje tvorbu kolagénu, ktorý tvorí dôležitú zložku chrupaviek a šliach. Ďalej sú veľmi dôležité antioxidanty a vitamíny A a E. Všetky tieto látky pôsobia na organizmus priaznivo a znižujú riziko artritídy.

Omega-3 a kolagén – Omega-3 mastné kyseliny sú látky, ktoré pomáhajú pri liečení rôznych ochorení a zápalov. Okrem toho obsahujú vitamín D, ktorý pôsobí na kosti a spevňuje ich, a takisto pôsobí proti artritíde. Kolagény sú bielkoviny tvoriace základnú zložku chrupaviek, šliach a kostí, ktoré len s jeho dostatočným množstvom môžu fungovať správne. Pri športovaní dochádza k jeho zvýšenej spotrebe, a preto by sa mal dopĺňať rôznymi doplnkami výživy.

Páčil sa ti článok?

One thought on “3 výživové doplnky, ktoré musíte mať!

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *